Az elmúlt héten a nemzetközi popszíntéren a visszatérő Lily Allen borzalmas Hard Out Here klipdala és Lady Gaga poénos SNL-fellépése váltotta ki a legnagyobb visszhangot, de volt egy ezeknél sokkal szellemesebb produkció is, ami előbbinél sokkal okosabban szólt a nemek harcáról, az utóbbinál pedig sokkal jobban meghökkentette a nézőket: napjaink legnagyobb belga popsztárja, a hazája mellett Franciaországban is az idei év legtöbb lemezét eladó Stromae a francia Canal+ tévéadó Le Grand Journal című műsorában saját női felével közösen lépett színpadra!
Az 1985-ben Brüsszelben flamand anyától és ruandai apától született Paul Van Haver gyerekkorában klasszikus zenét tanult, majd 15 évesen már rapperként próbálkozott (előbb mint Opsmaestro, majd a maestro szót francia szlenges módra kifordítva véglegesítette művésznevét), de csak egy évtizeddel később futott be Alors on dance című 2009-es slágerével és a 2010-es Cheese albummal, melyet saját otthonában rögzített (a produkciós cégneve, a Moseart egyszerre utal művésznevére és Mozartra). Az előadásmódjával Jacques Breltől a Louise Attaque-énekes Gaëtan Rousselig sok asszociációt keltő, a francia nyelvű sanzonvarietét elektro és world music elemekkel (salsa, kongói rumba stb.) keverve modernizáló Stromae 2013-as Racine Carrée című második albumát még sikeresebbé tette a május-júniusban gyors egymásutánban kiadott két No.1 kislemezdal, a Papaoutai és a Formidable, főleg hogy ez utóbbihoz rejtett kamerákkal felvett gerillaklip készült, melyben a hajnali részegséget mímelő popsztár egy brüsszeli téren támolyog és elvesztett boldogságáról kurjongat, és kerül mindenféle interakciókba járókelőkkel és közterület-felügyelőkkel.
A következő slágervárományos szám, a (férfi szemszögből megírt) női perlekedést előadó – a refrénben a menstruációra és PMS-hisztire hivatkozó – Tous les mêmes (A férfiak mind egyformák) című dal péntek esti tévés előadását Stromae (aki tavaly még egy belga szépségkirálynővel randizott) úgy harangozta be, hogy bemutatja a közönségnek a párját (franciásan „a másik felét”), és a dupla szenzáció az volt, hogy a tévéstúdióban ő maga jelent meg nőként is, a beharangozott közös előadást pedig egy trükkös vágás után egy harmadik kinézettel valósította meg, amivel tetszés szerint váltogathatta a férfi és női nézőpontot (a végén a szövegből egy nemváltással toutes les mêmes, vagyis „a nők mind egyformák” lett).
az ötlet első megvalósítása a dal első feléhez Valentin-napon közzétett kisfilmben, melyben a szöveg angol fordítása is olvasható 1:40-től:
a Tous les mêmes teljes stúdióverziója:
a Formidable (Csodálatos) című szám gerillaklipje, szintén angol felirattal ellátva:
nagy költségvetésű videó a Papaoutai (Papaholvagy?) című dalhoz, amihez fontos háttérinformáció, hogy Stromae apja az 1994-es ruandai mészárlások idején tűnt el:
a befutást hozó 2009-es Alors on dance (Na, akkor táncolunk) című sláger:
Déri Zsolt
FRISSÍTÉS: december 18-án megérkezett a videoklip a Tous les mêmes-hez!
_
további MusicPress-posztok a Facebookon:
http://facebook.com/MusicPressBlog